Francis Ford Coppolan ohjaaman Bram Stokerin Draculan analysoinnin kolmas ja viimeinen osa.
Ensimmäinen osa on Dracula ja kaksi naista, osa 1a: Mina ja rakastunut prinssi.
Toinen osa on Dracula ja kaksi naista, osa1b: Mina ja eksynyt sielu.
Lucy on Minan tavoin hyveellinen ja kunnollinen neito – sisimmässään. Mutta hän tietää varsin hyvin, mitä miehet haluavat ja leikittelee kolmen kosijansa kustannuksella. Lucyn seksuaalinen halua on vapautunut, irrallaan ja siten poimittavissa. Lucy tajua tilanteen ja valitsee puolisokseen kosijoista tylsimmän. Valinta kertoo myös Lucyn turvallisuudentarpeesta ja sovinnaisuudesta. Totta kai lordi on parempi kuin hullujenhuoneen lääkäri tai amerikkalainen seikkailja.
Joka kerta elokuvaa katsoessani olen ihmetellyt, miksi Dracula valitsee Lucyn uhrikseen. Miksi Mina saa rakkauden ja Lucy hirviön? Lucy on Minan ystävätär, joten Lucyn kautta Dracula on jollain tavalla aina Minan lähettyvillä. Tällainen perustelu ei riitä minulle.
Missään vaiheessa elokuvaa Draculaa ei näytetä verenhimonsa ohjaamaksi hirviöksi, joka puree jokaista vastaantulevaa. Omituisiin kuolemiin viitataan kerrottaessa Draculan laivamatkasta Englantiin, mutta silloinkin katsoja tajuaa Draculan vain tappaneen nälkäänsä. Dracula hallitsee verenhimonsa täysin ja valitsee Lucyn uhrikseen.
Voi olla, että kyse on moraliteetista. Lucyn halukkuus ja seksuaalinen avoimuus eivät sovi nuorelle neidolle 1800-luvun lopun Lontoossa. Siksi Lucy menettää neitsyytensä Draculalle. Siksi Dracula tekee Lucysta vampyyrin ilman omantunnon tuskia.
Lucyn kohtalon kautta Coppola kuvaa Draculan hirviömäisyyttä. Ilman sitä elokuvan Dracula olisi vain rakastunut prinssi, joka tekee kaikkensa saadakseen rakastettunsa itselleen. Ilman Lucya Bram Strokerin Dracula olisi vain rakkauselokuva eikä Draculan hirviömäisyys, sitähän vampyyri on, näkyisi lainkaan.
Coppola ohjaama Bram Stokerin Dracula sai ensiesityksensä vuonna 1992. Viiden vuoden päästä alkoi televisiosarja Buffy, vampyyrintappaja. Buffyn rakastetun, vampyyri Angelin, esikuvana voinee pitää Coppolan vampyyrikuvaa. Angelista alkoi kilttien, lähes hampaamattomien, vampyyrien suosio. Vampyyrisankarit ja paranormaalit romanssit ihmisten ja vampyyrien välillä ovat elokuvissa ja kirjallisuudessa tällä hetkellä hyvin suosittuja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti