Selasin Stockmannin joulumainoksen. Paksu mainoslehtinen myi mielikuvia joulusta. Ja minkälaisia mielikuvia. Vähäpukeiset naiset sängyllä keskenään, vähäpukeiset miehet viettämässä aikaa keskenään. Vasta mainoslehtisen loppupuolella samassa kuvassa on mies ja nainen. Onko Stockmann laajentanut seksuaalisen suuntautumisen käsitettään? Joulua ei enää myydä heteroseksuaalisen ydinperheen onnena vaan naisten tai miesten keskinäisenä juhlana.
Minun on vaikea uskoa, että kyse on vahingosta. Tai siitä, että nais- ja miesmalleja ei ole saatu kuviin yhtä aikaa, sillä se olisi kummallista. Luulin Stockmannin arvomaailmaa konservatiiviseksi, mutta joulumainos esittelee sovinnaisuudesta poikkeavia mielikuvia joulusta.
On jo aikakin. Jouluun on pitkään liitetty mielikuva perheiden kokoontumisesta yhteiseen joulunviettoon, johon matkustetaan pitkiäkin matkoja. Tällainen jouluvietto on kuitenkin monille joko unelmaa tai kauhistus, ja toteutuu sellaisenaan yhä harvemmille. Vanhempien luokse ei matkusteta vaan joulu halutaan viettää oma jouluperinteitä luoden. Yhä useampi viettää joulun yksin, siis ilman perhettä ja sukulaisia. Täysin yksin ei välttämättä tarvitse olla. Ystäviä ja kavereita voi tavata kapakassa tai heidät voi kutsua luokseen. Joulu Facebookissa ja blogimaailmassa voi myös olla yksinäisen tapa viettää joulua.
Joulu on rakkauden juhla, niin sanotaan. Yhä edelleen ihmiset haluavat viettää joulun rakkaidensa kanssa, haluamallaan tavalla. Ehkä Stockmannin joulumainoksen tarkoituksena on tuoda esille joulu ystävyyden ja rakkauden juhlana sitoutumatta perinteiseen malliin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti