maanantai 24. toukokuuta 2010

Mitä tuli luvattua?

Elämä, elokuva, unelmat, musiikki, kirjat, kirjallisuus, tvsarjat, ihmissuhteet ja horoskoopit. Näistä lupasin kirjoittaa Kirjastonhoitajattaressa, kun ilmoitin sen Blogilistalle puolisen vuotta sitten.

Jotenkin minusta tuntuu, että en ole tätä lupausta pitänyt. Varsinkin tunne lupausten pettämisestä oli voimakas sinä aikana, jolloin kirjoitin Kirjastonhoitajattareen Päivän horoskooppia. Eniten käyttämäni tunniste on astrologia.

Blogilistalla lupaamistani asioista olen vähiten kirjoittanut kirjoista, kirjallisuudesta ja lukemisesta. Ensinnäkin luen vähän, paljon vähemmän kuin kehtaan tunnustaa. Aikasyöppöjäni ovat palkkatyö (!), kotityöt, tv:n ja elokuvien katsominen, netti ja ystävät. Lukemiseen tarvitsen erityisen fiilikseen ja siihen en ole juurikaan viime aikoina päässyt. Unilukemista tarvitsen joka ilta, mutta ehdin lukea vain viitisen sivua. Tällä tekniikalla olen lukenut tänä vuonna kolme kirjaa. En niistä ole kirjoittanut, sillä aristelen kirjoista kirjoittamista.

Elokuvia, tv-ohjelmia ja sarjoja katson paljon. En kirjoita kaikesta näkemästäni, mutta olen nähnyt kaiken sen, mistä olen kirjoittanut.

Ihmissuhteita olen pohtinut usein, mm. omaa paikkaani ihmissuhteissa. Miehistä ja naisista, rakkaudesta ja seksistä olen kirjoittanut. Ne ovat vaikeita aiheita. Nykyisin nukun Prinsessa ruususen unta ja odotan ihmettä. Lasinen arkku tuntuu ahtaalta nukkumispaikalta, haluaisin tehdä jo muutakin. Silti en saa itseäni vielä hereille.

Tunnisteet eivät kuitenkaan anna täysin totuudenmukaista kuvaa siitä, mitä Kirjastonhoitajatar on. Lupaan Blogilistalla kirjoittaa elämästä ja unelmista. Tunnisteina ne eivät esiinny, sillä kaikessa kirjoittamassani on kuitenkin kyse elämästäni, kuvitteellisesta tai todellisesta.

Monia vuosia sitten tämä Claude Monet'n maalaus Impression, soleil levant (suomeksi Impressio, nouseva aurinko tai Vaikutelma auringon noustessa) oli minulle unelmien tiivistymä. Halusin oppia maalaamaan samalla tavalla. Kevysti, kokonaisuuden muodostuessa lähes tunnnistamattomiksi jäävistä osatekijöistä. Nyt en tiedä, mistä unelmoisin.


Vaihdoin blogin vasemmassa laidassa olevat tunnisteet enemmyysjärjestykseen.

Ei kommentteja:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...